Felnőtt autistaként az élményeim

Az élet - felnőtt autistaként

Az élet - felnőtt autistaként

Napirend autizmusban

2017. november 30. - Átlagos autista

Nagyon sok szülővel nem sikerül megértetnem, hogy milyen fontos lenne a napirend használata. Leggyakrabban azt hallom, érti a gyerek, ha mondják neki,hogy mi következik, minek azt leírni, rajzolni.Több olyan szülő van, akinek a gyereke berobban az osztályba, fut a napirendjéhez, végignézi, s otthon több éves ilyen tapasztalat után mégse készítenek nekik napirendet. Hallom,hogy  a folyosón a kisfiú folyamatosan kérdezgeti anyukáját: megyünk Kis mamához? Anyuka válasza: igen, de előtte még bemegyünk a postára, veszünk borítékot és bélyeget és bemegyünk a boltba tejért. S ez a párbeszéd egész öltözködés alatt zajlik, a kisfiú egyre dühösebb, anyuka egyre bővebben magyarázza ,miért, hová mennek.

Próbálom megérteni a szülőt is.Nagyon sokat gondolkoztam, miért utasítja el annyi szülő, tanár a napirendet. Egyik ok biztos az, hogy nem sikerült eltalálni azt a szimbólumszintet, amit a gyerek biztosan ért.( Ez nem függ az intelligenciától!!!). A másik, hogy nem tudnak "autistaként" gondolkozni. Nem hiszik el, hogy "táblázatokban " gondolkozunk, s ha látjuk ezt, már önmagában megnyugtat.

Határozottan állítom, most már több év tapasztalatából, hogy semmi nem csökkentette annyira a szorongásom, mint a napirend bevezetése. Pedig nálam már tényleg sok mindent kipróbáltak. S nem azért, mert nem tudnám mit csináljak, hiszen felneveltem két gyereket, adtam nekik enni, inni, mesét olvastam,stb. Mégis alapvetően megváltoztatta az életem. Ha egy feladatot végzek, teljesen a munkámra tudok koncentrálni, pontosan tudom, meddig csinálhatom, s elég a következő feladatra figyelnem, mikor az előzővel végeztem. Addig nem terhelődöm azzal. Változás? Semmi gond, átírom a napirendet, s amit akkor kellett volna csinálnom, beírom más szabad időpontra. Biztonságot jelent, hogy látom a feladataim, olyan biztonságot, amit aki nem autista, el se tud képzelni. 

Jelzem bizonyos tevékenységeknél az időt. Felhúzok egy órát pl. takarításnál, különben soha nem tudnám abbahagyni, szinte minden takarításnál eljutnék a falfestésig, hisz mindig van a falon pici folt,( főleg, hogy én tényleg bele-bele festettem eddig ). 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autista-vagyok-nem-baj.blog.hu/api/trackback/id/tr6913407401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása